Search and Social

Digital Presence Optimization

Gør din webshop social i 10 punkter

Dato | august 10, 2011 | 5 kommentarer

Gæsteindlæg af Nikolaj Mogensen om hvordan du får din webshop eller hjemmeside godt igang på sociale medier. Du kan følge Nikolaj på Twitter og læse flere artikler på Nikolajs blog  .

Webshop og sociale medier

Illustration, Creative Commons, original

Sociale medier og webshops

Sociale medier bliver stadig mere vigtigt for selv traditionelle hjemmesider og webshops. Sociale medier og online relationer er ved at være selve essensen af internettet. De har indflydelse på søgemaskinerne og kan skabe langvarige og værdifulde relationer til dine læsere og kunder. Derfor skal du, som webmaster, tænke socialt med din hjemmeside.

Men hvordan får du læsere, kunder og brugere til at dele, komme tilbage og endda anbefale hjemmesidens indhold til andre?

Det spørgsmål har jeg stillet mig selv. Jeg kæmper selv med at få gjort mine to webshops e-scarf og Hjort Smykker mere sociale. Jeg lavede derfor en større opgave i forbindelse med mit kandidat studie.

Slutproduktet blev 10 punkter for hvordan en hjemmeside får succes i de sociale medier.

1. Hvorfor vil din hjemmeside være social?

Det er vigtigt at lave nogle grundlæggende overvejelser inden du kaster dig ud i de sociale medier. Hvorfor skal din hjemmeside overhovedet på de sociale medier?

Stil dig selv sprøgsmål som: Er det for at skabe salg? er det for at mindske udgifter til kundeservice? er det for at øge kundetilfredsheden? er det for at få feedback fra kunderne og dermed kunne forbedre produkt og service? eller er det som en del af søgemaskineoptimeringen?

Disse overvejelser er essentielle, idet de sikre dig kongruens imellem målet, relationerne og kommunikationen. Hav altid i baghovedet hvorfor din hjemmeside er social og brug det aktivt i din strategi.

2. Brug arketyper til at fastsætte målgruppen

Fastsæt din målgruppe og udarbejd herefter arketyper og persona på de kunder du helst vil ramme. Se herefter på hvem af disse, der vil have størst indflydelse i deres sociale netværk og vælg 2-3 arketyper du kan målrette din sociale markedsføring efter.

Det kan evt. være en ide at lave billeder af dem og hænge dem op på væggen med beskrivelser. På den måde husker du, at det er disse personer du ønsker at aktivere i din sociale markedsføring. Kommunikation bliver langt mere målrettet de vigtigste personer og målgruppen vil få mere lyst til at dele indholdet videre.

3. Udarbejd en langsigtet strategi

Udarbejd en social strategi for din virksomhed for hvordan målgruppen skal aktiveres samt hvordan der skabes værdi for målgruppen. Herunder er tre eksempler på fremgangsmåder:

  • Monetære belønninger i form af rabatter, gode aftaler og konkurrencer. Belønninger er blevet den mest foretrukne måde at hverve nye medlemmer på især Facebook. Du skal dog grundigt overveje om det er disse ’rabat-jægere’ du ønsker at tiltrække samt om de overhovedet passer ind i din målgruppe. Monetære belønninger er mine øjne den mindst sociale.
  • Status og emotionel belønning er en anden måde som især modebloggere benytter sig af. Her indholdet til læserens følelser. Dette gøres eksempelvis ved at skrive vi fashionstaer eller vi musikelskere og derved skabe et sammenhold imellem læser og forfatter. Det handler her om at skabe en følelse af sammenhold på din hjemmeside.
  • Skab godt, unikt og ’likeable’ videns indhold. Den tredje måde jeg vil fremhæve er at skabe guides og svar på spørgsmål. Brug din hjemmeside som et katalog af viden. På den måde påtager du dig som forfatter en ekspertrolle som dine læsere kan lære af.

4. Find dine succeskriterier

Udarbejd mål og KPI’er og mål for din sociale strategi. Det kan eksempelvis være placeringer af hjemmesidens sociale profiler i SERP. Det kan være antallet af delinger og likes.

Har du en webshop har du mulighed for mere konkret at måle på fortjenesten af din sociale indsats. Ved at bruge målrettede rabatkoder får du eksempelvis et overblik over salget via kanalen. Det vigtige er dog at du ser fortjenesten over en længere periode, idet meningen er at skabe tættere relationer til kunderne og ikke salg.

5. Opgradér din hjemmesides indhold

Opgradér standard indholdet (produktbeskrivelser, indlæg, billeder etc.) på din side til bedre at ramme målgruppen og arketyperne/persona. Vær kreativ i denne opgradering og tilføj evt. humor, hvis målgruppen tillader det. Skriv herefter nyt godt indhold som målgruppen får værdi ud af.

6. Deling af dit indhold skal være LET

Gør deling af dit unikke indhold muligt og opfordre brugere til at dele det igennem disse. Delinger er ligesom konverteringer – det betyder en verden om det er let og ligetil at dele indholdet.

Der findes et vælg af sociale knapper. Dem skal du selvfølgelig integrere på den ene eller anden måde. Min pointe her er at du kan gøre mig ved at gøre dem mere synlige. Ligeledes kan du skabe en form for ’kultur’ på din hjemmeside om at dele indholdet.

7. Udarbejd dit sociale indhold inden du går i gang

Udarbejd indholdet til din sociale kampagne inden eller tidligt i lanceringen i stedet for ad hoc. De første 5 artikler, de første 30 statusopdateringer eller de første 30 tweets. Sørg altid for at være foran med din kommunikation. På den måde har du en chance for at være godt forberedt samt at have kvalitetsindhold.

Vær dog også klar til at kommentere og skrive om det umiddelbare og pludselige. De sociale medier er ofte nutidig og du skal også reagere på det der sker lige nu.

8. Gå aktivt ind i enhver relation

Vær ikke bange for at indgå i samtaler med andre mennesker online – heller ikke de negative. Søg altid at forstå vedkomnes situation og svar altid høfligt og venligt. Vær dog heller ikke bange for at slette direkte modbydelige indslag.

9. Du bliver aldrig færdig med at gøre din hjemmeside social

Din hjemmesides sociale tilstedeværelse skal ses som en kontinuerlig proces. Det er hverken en kampagne eller en kortvarig reklame. Din sociale strategi skal derfor løbende opdateres og tilpasses. Overvej løbende om den fastlagte målgruppe er den rigtige samt om der er kongruens med den måde du rammer den på.

De sociale tendenser og trends ændrer sig konstant. Det kan du udnytte med din virksomhed. Et eksempel er Google+ som forhåbentlig snart åbner op for virksomhedsprofiler. Her vil du have mulighed for at interagere socialt med din målgruppe. Jeg mener dog at man bør have en fast base, hvor relationerne altid kan finde en. På den måde b liver kommunikationen ikke tvetydig.

10. Følg op, evaluér og lav nye mål

Følg op, mål og lav konklusioner. Lær af dine op og nedture og forbedre virksomhedens kommunikative evner. En hjemmesides sociale succes er hårdt arbejde, der ikke sker fra den ene dag til den anden. Derfor skal du som webmaster og forfatter lære og blive bedre. På den måde kan du sætte nye mål og derved konstant forbedre hjemmesidens profil.

Husk at Rom ikke blev bygget på en dag. Skiftet fra at være en traditionel hjemmeside til en mere social en af slagsen er stor. Det skal dog ikke afskrække dig fra at tage de første skridt allerede i dag.

Slutteligt vil jeg blot nævne at dette ikke er nogen bibel. Der findes utallige fremgangsmåder til at få succes som hjemmeside på de sociale medier. I mine øjne er det vigtigste, at forfatteren og indholdet enten har kant, personlighed eller viden.

Comments

5 kommentarer to “Gør din webshop social i 10 punkter”

  1. www.anyhed.dk
    august 10th, 2011 @ 13:47

    Gør din webshop social i 10 punkter…

    Gæsteindlæg af Nikolaj Mogensen på Search and Social om hvordan du får din webshop eller hjemmeside godt igang på sociale medier. Få 10 trin til at gøre din hjemmeside social….

  2. Andreas
    august 10th, 2011 @ 18:08

    Rigtig god liste med nogle vigtige ting at tænke over, især det med om man ønsker at tiltrække kunder ved rabatter eller lignende, eller om man faktisk er dygtig nok til at skabe indhold der er så godt at konkurrencer ikke er en nødvendighed, men en mulighed for eksisterende kunder.

  3. Joakim Ditlev
    august 11th, 2011 @ 10:39

    Jajaja, det er rigtigt spottet, Nikolaj.

    Specielt punkt 7 er vigtig: Man ser ofte at et site / webshop, der fyrer en masse opdateringer af på sociale medier, for derefter at gå kolde efter nogle uger. Nøglen til at bygge en troværdig online kanal, går gennem at være tålmodig og vedholdende med opdateringerne. Det kræver god strukturering af indholdet, men selvfølgelig skal der være plads til noget breaking.

  4. Nikolaj Mogensen
    august 11th, 2011 @ 11:28

    @Andreas – tak for rosen. Mine oplevelser er desværre at især på Facebook er det svært at tiltrække folk med mindre man har noget helt unikt. Der skal altså virkelig være noget at komme efter for de besøgende, hvis ikke siden i sig selv har brandingværdi for medlemmerne. Eksempelvis kan modemærker og musikmærker have lettere ved at tiltrække medlemmer, idet et medlemskab kan bruges som personlig branding af den enkelte. Har man ikke et produkt eller en målgruppe, hvor dette passer skal man altså have noget andet at komme med – og det kan være svært at skabe!

    @Joakim – Fedt du deler mit synspunkt. Faktisk er det et af de punkter jeg selv har sværest ved at overholde. Men det er og vil altid være ekstremt vigtigt at planlægge kommunikationen. Det bliver den altså bare så meget bedre af. Tak for rosen.

  5. Markedsføring af din webshops blog
    februar 15th, 2012 @ 09:56

    […] Gæsteindlæg om at gøre en webshop social […]

Leave a Reply





Get Adobe Flash player