Det vigtigste for en webshop er mulighederne for SEO

Webshop og søgemaskineoptimering

En lille undersøgelse af hvad der er vigtigst i forhold til valg af webshop system viser at SEO og kommunikationsmuligheder som nyhedsbrev, kundedrevne produktanmeldelser, m.v. er de vigtigste faktorer.

Hostede webshops fra Dandomain, Scannet, og Wannafind har hver deres styrker og alle systemer er i større eller mindre grad bygget så der kan laves fornuftig SEO. Magento, Typo3 og andre gør det selv systemer kan optimeres til SEO hvis man selv kan kode, så disse systemer er ikke medtaget i nedenstående test.

Webshop og SEO

Unikke sider og tekster

Alle sider, fra forsiden over kategorisider og ned til den mindste produktside, skal have følgende indtastningsmuligheder:

Sidetitel <title>
Meta description
Meta keywords
Tekstfelt
Header 1 - 6
Follow / nofollow på links
ALT tags til billeder

Webshop systemet skal desuden have taget højde for følgende:

URL omskrivning og sitemap

Der skal være URL omskrivning installeret så kategorier og produkter indgår i url, f.eks: minshop.dk/kategori/produkt.html og der bør også være mulighed for generering af dynamisk sitemap.

Dublicate content

Der må ikke kunne findes Dublicate Content, d.v.s. at den samme tekst ikke bør vises fler gange, derfor skal alle varer og kategorier have unikke titler, meta description og tekster, et stort arbejde, ikke mindst i forhold til variationer af varer, men det meste bør der være taget højde for i systemet.

Dubicate Content Tjek: Kopier en sætning på en side og lav en søgning på sætningen på Google, her skal der kun komme 1 resultat som er magen til og det skal være siden selv. Man kan også tjekke med copyscape.com. Dublicate content er almindeligt i forbindelse med print versioner af siderne, PDF versioner og ved paging (side 1 af 4, side 2 af 4, etc.)

Sociale medier

Det bør være muligt at oprette en blog på domænet, f.eks. minshop.dk/blog/ således at der kan skrives indhold og dette kan syndikeres via RSS feeds. At bloggen helst skal ligge på domænet og ikke som et subdomæne hænger sammen med link building.

Det bør være muligt at lægge Facebook "Like" buttons ind på alle sider og på bloggen skal der desuden være mulighed for at lægge Facebook "Del" knap, Twitter "Retweet" og evt. A-nyhed knappen også.

Dandomain Webshop

Dandomains egen beskrivelse:

"- Søgemaskinevenlig opbygning sikrer, at shoppen indekseres optimalt af Google og lignende tjenester. Uden tilkøb af ekstra modul!
- Mulighed for at angive title og metatags for hvert produkt, hvilket gør det muligt at optimere søgeord for det enkelte produkt
- Metatag generator til søgemaskiner"

Mulighed for unikke titler og meta descriptions for hvert produkt er godt, så vidt jeg ved gælder dette ikke for varianter. URL omskrivning til en hvis grad og et minus er at alt ligger i mappen /shop/, altså et lag nede i forhold til roden.

Systemet indeholder hverken blog eller nyhedsbrev og brugergenererede anmeldelser eller kommentarer kan det heller ikke klare, så vidt jeg kan se kan disse features heller ikke tilkøbes.

Generelt er mit indtryk at løsningen fra Dandomain er ok, specielt hvis man tager prisen i betraktning, billigste løsning koster pr. måned  373,75  (299,-) og 248,75 (199,-) i oprettelse. Dandomain skal have ros for deres website, som giver et godt og overskueligt indtryk af shopløsningen. Betalingsservice tilkøbes til 123,75 (99,-) pr. måned.

Scannet Webshop

Webshoppen fra Scannet har ikke indbygget SEO muligheder, disse kan dog tilkøbes i form af et Profileringsmodul. Med profileringsmodulet gives mulighed for at indtaste unikke titler på alle produkter og indtastning af meta tags, som ikke er nærmere defineret. Heller ikke her er der mulighed for blog eller brugeranmeldelser. Løsningen er dyrere end Dandomain og ser umiddelbart ikke ud til at være bedre.

Scannet webshop koster 398,75 (319,00) pr. måned og 448,75 (359,00) i oprettelse. Profileringsmodulet koster 250,00 (200,00) pr. måned og skal regnes med i prisen.

Scannet skriver selv om profileringsmodulet: "      Få flere kunder i butikken! Profileringsmodulet sørger for unikke titler på alle grupper og produkter. Den giver dig mulighed for indtastning af meta-data, og sidst men ikke mindst sitemap. Disse funktioner gør tilsammen, at søgemaskinerne har meget nemmere ved at indekserer hele indholdet fra din WebShop." Scannet profileringsmodul.

Wannafind Webshop

Webshoppen fra Wannafind koster i basisversionen 289,00 eks. moms pr måned, betalingsmodul er indeholdt i prisen. Wannafind webshop

Wannafinds shopløsning giver mulighed for selv at indtaste meta tags på alle sider, men skriver ikke noget om titler. Løsningen har URL omskrivning og dynamisk sitemap, opsætning og administration af redirects (301, 302 og 401), hvilket er et ekstra plus. Webshopløsningen kan opgraderes så der er mulighed for nyhedsbrev også.

Wannafinds bud på en webshop er absolut seriøst i forhold til SEO.

Ud over ovenstående løsninger findes løsninger bygget på standardsystemer som Redpitt, Magento, osCommerce, ePages, Smartweb og Typo3. Disse kan opsættes så de er søgemaskinevenlige, men det kræver en leverandør som ved hvad han laver og du bør i hvert fald løbe de vigtigste SEO punkter igennem med leverandøren inden du kaster dig over en sådan løsning.

Det er bemærkelsesværdigt at ingen af de gennemgåede shopsystemer nævner sociale medier med et ord. Som jeg ser det bør der være en Facebook "Like" knap, så man som shopejer også kan få sit budskab ud ad den vej. Eneste løsning som umiddelbart indeholder en blog er Redpitt, som koster 995,00 kr. pr. måned og dermed ligger noget højere end f.eks. Dandomain men ikke meget højere end Scannet.

Personligt mener jeg at standard hostede løsninger som dem fra Dandomain, Scannet og Wannafind er at foretrække, i hvert fald til at begynde med, her er lave startomkostninger og et gennemprøvet system, så heller give lidt køb på fleksibiliteten.

13 thoughts on “Det vigtigste for en webshop er mulighederne for SEO

  1. Interessant undersøgelse, specielt synes jeg at det er tankevækkende at "Let at vedligeholde" ikke er det vigtigste. Det kunne vel betyde, at man godt vil bruge mere tid i at vedligeholde shoppen til fordel for, at den så er optimeret til markedsføring.
    Vil du oplyse hvor mange der vurdere at det vigtigste er "Let at vedligeholde"?

  2. admin

    Post author

    Absolut, det var faktisk heller ikke hvad jeg ville have forventet, specielt ikke når man ser hvordan de forskellige webshop systemer markedsfører sig selv.

    Du kan afgive dit bud og se resultatet af undersøgelsen her: http://socialtoo.com/survey/view/4111 Det skal lige tilføjes at grundlaget for undersøgelsen ikke er ret stort, men jo flere som giver deres bud jo bedre.

  3. Hej Peter,
    Du bør i ovenstående se på Scannets Webshop2 i stedet for den forældede gamle webshop, de har. Der er jo forhåbentlig ingen mennesker, der vil købe den gamle shop nu, hvor de rent faktisk kan købe en Scannet-shop, der kan fungere sammen med Analytics.
    Som jeg lige husker det koster Webshop2 en pæn sjat mere end den gamle, men til gengæld står der ikke i backend, at man bør se siden med Netscape Navigator. :o)

  4. admin

    Post author

    Haha, god pointe Frank, er det din anbefaling generelt at man skal op i 1000 kr./md. klassen for at få en webshop som kan søgemaskineoptimeres ordentligt?

  5. Nej, det er det faktisk ikke.
    Både en Dandomain-shop og den gamle Scannet-shop kan man sagtens levere nogle gode resultater med. Og begge firmaer følger nogenlunde med i udviklingen (langsomt, men de er dog ikke sat helt af). Dandomain har lige rullet en lille pakke ud med nye SEO-funktioner, hvor de lappede nogle af de værste mangler. Og Scannets nye shop er også ganske hæderlig på området.

  6. admin

    Post author

    Cool, det er også min opfattelse at de billige standardløsninger er gode at starte ud på.

  7. René Madsen

    Jeg har optimeret på så at sige de fleste onlineshops på markedet igennem rigtigt mange år, min erfaring siger at man skal vælge en et shopsystem som er søgemaskinevenligt fra start.

    Dandomain er vel nok den shop der i dag må betegnes som værende den bedste til formålet i den billige ende, den kan det meste, og hvis man ved hvordan man udnytter alle hjørner og kroge i systemet, kan man komme rigtigt langt seo mæssigt med den.

    Allerede ved køb af systemer, hvor der skal tilkøbes moduler for at kunne navngive de enkelte sider korrekt og styre forskellige titles og tags, her bør alarmklokkerne ringe, det er helt hen i vejret, det svarer til at købe en ethjulet bil, og hvis man skal køre efterfølgende i bilen, skal man selv købe de resterende hjul.

    En shop skal kunne styre de SEO mæssige udfordringer der er i forhold til søgemaskiner, det gælder visning af individuelle titler, description og undgå kopieret indhold etc.

    Jeg har endvidere udarbejder kravspecifikation og SEO krav til flere webshop fremstillet af e-sellers (Scancommerce)– ”Scannets storebror”, her har vi fået løst nogle af de krav jeg stiller til en moderne webshop, men sagt med det samme, det er heller ikke optimalt, der anvendes et rewrite system til url generering, hvilket ikke er hundrede procent som jeg gerne ville have det, men det er det der kommer tættest på indenfor de rammer systemet nu engang har, når man vælger ISAPI løsning til url omskrivning.

    Magento og Oscommerce er gode systemer, men man skal fortælle sine brugere der er tale om Open Source produkter - og ændringer af vital karakter er ikke noget der ordnes før core teamet løser det, eksempelvis koster Magento i serviceret udgave, levet som Magento enterprise, et servicegebyr på USD 13.000,- pr. år.

    Så når virksomheder tilbydes gratisversionen sat op med et pat templates til kr. 8.000,- 10.000,- er det stadig en Open Source løsning, den fungerer rigtigt godt, men hvis man har en shop der sælger for millioner af kroner om året, er det ikke optimalt at der ikke kan arbejdes med udvikling af shoppen på alle planer.

  8. Jeg glemte lige at nævne, at der også ligger andre udfordringer end SEO i Open Source systemerne, vi arbejder i øjeblikket med en Magento løsning for en kunde som har fået udviklet en webshop, hvilket er ok, men mange steder er elementer ikke oversat eller oversat forkert i den danske sprogpakke, hvilket betyder der skal rettes i sprogfiler, eksempelvis anvendes betegnelser som flat rate, fixed rate, money, credit card saved etc. som udtryk i den dansk oversatte version i bestillingsformularer mv.

    Andre eksempler på problemer i Open Source webshops, er at der i forbindelse med udførsel af SEO ændres forskellige steder i selve platformen kodningsmæssigt, dette er noget vi dagligt gør når vi optimerer på disse platforme for vores kunder, men det betyder fremadrettet for kunderne, at de ikke bare selv lige kan opdatere til en ny version, når der udgives en opdatering, her skal de forskellige SEO tiltag være på plads og testet før overskrivning af gamle systemfiler kan finde sted.

    Men der er udfordringer i ethvert system, så det handler om at kunderne er opmærksomme på de styrker og svagheder der er på de enkelte platforme.

  9. admin

    Post author

    René, tak for de mange gode tanker omkring mulighederne for SEO i webshops. Uanset hvilket system der vælges, vil der, som du siger, altid være styrker og svagheder og det er op til kunden at prioritere på et oplyst grundlag.

    Det jeg hæfter mig ved i forhold til denne artikel er at webshopejerne er så opmærksomme på SEO og prioriterer en søgemaskinevenlig opsætning af shoppen over f.eks. designmuligheder og til en vis grad også funktionalitet.

  10. Hej Peter

    Du skriver i det ovenstående, at betalingsmodul er indholdt i prisen på Wannafind-shoppen. Det er dog ikke tilfældet. Betalings-gateway koster yderligere 99 kr. pr. md.

    Blot en lille detalje. 🙂

  11. admin

    Post author

    Hej Rasmus, takker, vi skal jo gerne have alle detaljer korrekte og på plads 😉

  12. Goldenplanets shop-løsning er også interessant at tage med i sådan en sammenligning. Ved godt den er bygget på osCommerce, men de har jo tilføjet rigtig mange funktioner.

  13. SEO er vigtigt for en webshop, dog skal man også tage følgende i betragtning:

    Byg sider for sine besøgende, og ikke for Google søgeresultater. Reelt set kunne de besøgende jo ikke være mere ligeglad med SEO, titles osv. så derfor kan man også optimere sine sider i sådan en grad at det bliver til gene for de besøgende 🙂

    Men gode råd!

Comments are closed.