Er din webshop optimalt struktureret?

Web "shop i shop" koncept

I en fysisk tøjbutik er butikken opdelt i en herre og en dame afdeling, går man til højre er det dametøj, går man til venstre er det herretøj. Denne struktur har tøjbutikker i høj grad taget med sig i opbygningen af deres webshops, og det er en stor fejl!

En tøjbutik sælger skjorter, bukser, jakker, o.s.v. og det er her fokus for en webshop skal ligge, sammen med de mærker der sælges. Tænk på hvordan man søger på Google. Man søger ikke efter tøjbutik med herretøj, nej, man søger på bukser til mænd eller Diesel jeans.

Fysisk butiksstruktur:

minbutik.dk/herrer/skjorter/
minbutik.dk/damer/skjorter/
minbutik.dk/herrer/diesel/
minbutik.dk/damer/diesel/

Web "shop i shop" konceptet:

minbutik.dk/skjorter/herrer
minbutik.dk/skjorter/damer
minbutik.dk/diesel/herrer
minbutik.dk/diesel/damer

For SEO har Web "shop i shop" konceptet flere fordele:

Kategorier har én samlet side om kategorien.
Mærker har én samlet side om mærket.
Kategori og mærke får en bedre mappe/URL placering.

Har du nogle gode eksempler på Web "shop i shop" konceptet i praksis eller har du kommentarer må du endelig skrive en kommentar!

4 thoughts on “Er din webshop optimalt struktureret?

  1. Alex

    Et oplagt eksempel er vores egen http://www.zuizui.dk
    Som er et website der tilbyder mindre børnetøjs butikker at komme ind under vingen hos os.

    Det skal siges at vi også kæmper med SEO og placering i Google.

    Gode råd og kommentarer modtages gerne!

  2. Jeg tror jeg forstår pointen med at inddele produkter før køn, men er det ikke at udfordre den logiske opdeling for meget?

    For at få den bedste oplevelse med tilpassede produkter er kønnet i denne sammenhæng altafgørende efter min mening. Leder jeg efter herretøj er jeg ikke interesseret i dametøj.

    For at denne skal lykkes skal der efterfølgende på kategorien ligge en yderligere segmentering.

    Ret mig gerne, hvis jeg er galt på den 🙂

  3. admin

    Post author

    @ Alex

    Det er ikke det jeg mener Alex, den enkelte shop er målet for artiklen, jeres site er så vidt jeg kan se mere en portal.

    @ Nicolai

    I en fysisk butik er logisk at man går i hhv. herre og dame afdelingen og ser på tøj som man selv kan bruge.

    Det er det fra en brugers synspunkt også på en webshop, men "shop i shop" konceptet trækker valget af køn en omgang.

    Fysisk runde: Indgang --> valg af køn --> mærker og kategorier

    Virtuel runde: Indgang --> valg af mærke eller kategori --> valg af køn.

    Den virtuelle runde giver en klar fordel i forhold til SEO.

  4. Pingback:

Comments are closed.