Links er fundamentet for Internettet (og for Google)

Links til yderligere viden

De amerikanske universiteter, og deres studerende, har altid været langt fremme med at udvikle nye idéer og få dem ført ud i livet (Bill Gates og Mark Zuckerberg bare for at nævne et par stykker).

De amerikanske universiteter var også nogle af de første som fik adgang til nettet og brugte det til udveksling af videnskabelige dokumenter, og her kan links noget almindelige fodnoter ikke kan.

Med Tim Berners Lees World Wide Web, fik ikke bare universiteter, men alle udgivere, mulighed for at henvise til kilder og yderligere information om emnet. Det er denne funktion, der har gjort Internettet så populært, forestil dig at du ikke kunne linke og følge links... Google bl.a. ville aldrig være opstået uden links.

Links har altså fra starten haft en værdi, som Sergey Brin og Larry Page forstod at udnytte, da de udviklede Google. Om de også havde set AdWords forretningsmodellen ved jeg ikke, men den har i hvert fald virket.

Google revolutionerede søgemaskine verdenen

Tilbage i midten af 1990'erne havde vi kataloger som Yahoo! og den danske pendant Jubii! og så en lang række søgemaskiner som Inktomi, Alta Vista, Northern Light, osv. Katalogerne blev redigeret manuelt og søgemaskinerne arbejdede udelukkende ud fra "on page SEO".

Dengang købte jeg licens til Daron Babins "Reverse engineering" program, hvor alle data til on page SEO blev analyseret for konkurrenter og topplacerede sider, så man kunne lave sider efter samme formel. Cloaking var også en god strategi den gang. Ja, jeg har været med længe og arbejder stadig med SEO, nu i mit eget firma Seonaut.dk

I 1999 kom Google på banen og slog alle konkurrenter væk i løbet af meget kort tid, søgeresultaterne var simpelthen klasser over hvad andre kunne præstere. Googles resultater var (og er) så gode fordi Google indregner værdien af links i deres ranking algoritme. Google udvikler sig hele tiden og indregner en lang række parametre i deres algoritme, foruden spamfiltre som Panda og Penguin. Du kan læse en lang, men rigtig god, artikel om Googles algoritme og indeks her.

Link building år 2015

Links er stadig vigtige, lige meget hvad andre siger. Punktum.

Links er dog ikke bare links. Nogle links er rigtig gode, så gode at bare et af dem, ville bringe de fleste websites langt frem på Googles resultatsider, andre er slemme, så slemme at de vil bringe de fleste websites helt uden for, altså rødt kort fra Google.

Hvordan skal link building anno 2015 så gribes an?

Det der skal etableres via et link er en henvisning fra en webside til en anden. Hvis afsenderen er en bandit, er det ikke godt, men hvis afsenderen er vellidt af Google som anerkender afsenderen som en autoritet man kan stole på (Wikipedia f.eks.) er det godt.

Det betyder at der skal laves research så man får udvalgt de steder man gerne vil have link fra. Husk at tage gode noter og brug Excel eller lign.

Notér:

  • Domæne
  • URL på siden du gerne vil have link fra
  • Navn, email og telefon på en ansvarlig webmaster, marketingansvarlig eller lign.
  • Hold også styr på din kommunikation med vedkommende.
  • Hvis det er muligt, så ring og bed om lov til at sende en email hvor du begrunder hvorfor et link til din side vil gavne brugerne på hans eller hendes website.

Lad være med at lave link bytte med mindre det er oplagt, f.eks. er det naturligt at en forfatter linker til sit forlag og til et sted hvor bogen kan købes, forlaget linker til forfatteren og på den måde kan der være tale om "legalt" link bytte.

Links fra blog kommentarer registreres men værdien ligger i at du deltager i en debat, ikke i linket. Der er tusindevis af robotter som smider spam kommentarer som slettes, det kan let give bagslag da deres linktilvækst på et tidspunkt vil blive negativ.

Der er mange "dos and don'ts" i forbindelse med links og opbyggelse af autoritet og troværdighed med godt udført link building, så se dig godt for og læs denne artikel om hvordan du skal gøre.

Summary
Article Name
Uden links ingen Google - forstå hvad links er
Description
Links er den lim der binder Internettet sammen, når du forstår det bliver din SEO automatisk bedre.
Author