Opråb til webshop ejere: Bliv mobilvenlig eller dø!

Jo længere tid du venter med at få din webshop mobilvenlig, jo flere kunder mister du.

I mit daglige virke som SEO specialist har jeg adgang til en stor mængde danske webshops Analytics data og dermed også til data om trafik fra mobiltelefoner.

Ud fra disse data er faktum, at niveauet ligger på mellem 27% og 33% trafik fra mobilenheder, i USA ligger tallet højere og her forudsiges det at trafikken fra mobil ved udgangen af 2015 vil overstige trafikken fra web og udgøre mere end 50%.

Konverteringsraten for mobil er lavere end for web, men det følger mønstret fra andre undersøgelser, der viser at folk søger og finder varer på mobilen, men køber via computeren.

mobilvenlig i SERP

Google har helt klart meldt ud at mobilvenlige websites har en fordel i Google søgninger på mobilen og at websites og webshops der ikke er optimeret til mobilvisning på sigt vil forsvinde ud af Google søgninger på mobil.

Hvad betyder mobilvenlig visning for Google?

Google ønsker at give brugerne de bedste resultater, både hvad angår indhold og visning. En webshop der ikke har responsivt design, så den vises på en måde hvor det er nemt at navigere og læste tekster på en mobiltelefon, ser ikke godt ud på en lille skærm og dette giver Googles brugere en dårlig oplevelse.

mobilvenligt design

Mobilvenlig visning er et must!

Hvad betyder mobilvenlig visning for din webshop?

Uden mobilvenligt webdesign vil din shop miste kunder, mange kunder! Dette kan bedst illustreres med et lille eksempel:

Uden mobilvenligt responsivt webdesign nu

Din webshop har 10.000 besøgende fra organiske søgninger om måneden.
Heraf er 30% mobiltrafik, hvilket svarer til 3.000 besøgende om måneden.
Din webshop har en konverteringsrate på 3% fra web og 1% fra mobil.
Dette giver:
3% af 7.000 = 210 salg.
1% af 3.000 =   30 salg.
Salg i alt: 240.

Uden mobilvenligt responsivt webdesign iflg. Google

Din webshop har 10.000 besøgende fra organiske søgninger om måneden.
Heraf er 30% mobiltrafik, hvilket svarer til 3.000 besøgende om måneden.
Din webshop har en konverteringsrate på 5% fra web og 1% fra mobil.

Dette giver:
3% af 7.000 = 210 salg.
1% af 3.000 =   30 salg.
Salg i alt: 210.

Med mobilvenligt responsivt webdesign nu og senere

Din webshop har 10.000 besøgende fra organiske søgninger om måneden.
Heraf er 30% mobiltrafik, hvilket svarer til 3.000 besøgende om måneden.
Din webshop har en konverteringsrate på 4% fra web og 2% fra mobil*.
Dette giver:
4% af 7.000 = 280 salg.
2% af 3.000 = 60 salg.
Salg i alt: 340.

Mistet salg: 100 - 130 per måned.

* Med responsivt webdesign sker der det at brugere fra mobiltelefoner lettere finder hvad de leder efter, de kan lettere sammenligne produkter og gemme og dele referencer til webshoppen. Brugeren kan også lettere handle og derfor er konverteringsraten hævet til 2%.

Det har yderligere den SEO effekt at bounce rate for mobiltrafik falder (hvilket er godt) og at tid på siden per besøg bliver længere (også godt) hvilket indgår i Googles algoritme som User Data.

Jf. tidligere, sker en stor del af søge og dele processen på mobilen, mens selve købet foretages fra web, derfor er konverteringsraten sat op til 4%.

Konklusion

Som overskriften siger: Bliv mobilvenlig eller dø.

Ovenstående eksempel er kun et eksempel og tallene ser anderledes ud for din webshop, men princippet er det samme. Google mener det alvorligt denne gang.

Mit bud er at en webshop som ikke er mobilvenlig vil miste 30-35% af den nuværende trafik fra søgemaskiner indenfor 1 år.

Summary
Article Name
Opråb til webshop ejere: Bliv mobilvenlig eller dø!
Description
Google udelukker din webshop fra søgeresultaterne på mobiltelefoner. Det betyder mistet omsætning big time!
Author